Zapraszamy na godzinę 17:00
OOOOO
Motywem przewodnim obrazów z serii OOOOO jest figura koła; doprecyzowując — jego krawędź, rant czy brzeg, którego zapis linearny określamy terminem okręgu. Wspomniana figura nie ma początku, ani końca, opisuje jedynie niewidoczny, lecz precyzyjny środek (A. Frutiger), zwany w matematyce O — punkty składające się na zewnętrzną krawędź figury oddalone są od centrum zawsze o tę samo odległość. Możemy sobie wyobrazić, że owy okrąg jest zapisem ruchu punktu poruszającego się według jakiegoś planu (W. Kandyński), stając się esencją dynamiki wśród figur geometrii euklidesowej.
Okręgom przypisuje się niesamowite, często magiczne właściwości. Są wzorcem demokracji, równowagi, synonimem upływającego czasu, ich forma symbolizuje linię wiecznego powrotu oraz zapętlenia (A. Frutiger). Okręgi zauważalne są w ikonografiach zarówno religijnych jak i okultystycznych, odnotowujemy obecność kolistego kształtu podczas istotnych obrzędów, gdzie symbolizują nadprzyrodzoną, harmonijną moc. Kołem zaznaczamy ważne daty, imiona czy nazwy, których nie chcemy pominąć czy zapomnieć, zapętlone lasso daje poczucie przypisanego aktywa. Podobnie jak planety, krążące po okrągłych orbitach, pilnujące by się od nich nie oderwać, pilnujemy własnych trajektorii, tego tańca w kole, bo przecież każdy z nas jest obywatelem Wszechświata, w którym wszystko krąży po okręgach (M. Kundera).
Kinga Popiela
Urodzona w 1991 w Kaliszu, obecnie mieszka i pracuje w Poznaniu. Dyplom magisterski zrealizowała na Wydziale Malarstwa Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu w pracowni prof. dr hab. Dominika Lejmana i prof. dr hab. Andrzeja Pepłońskiego. W 2022 roku obroniła pracę doktorską pt.: „Postpictor. Ciało narzędziem”.
Jej pole zainteresowań dzieli się na dwa obszary. Pierwszy to część twórcza i wizualna: obrazy i prace na papierze, które stanowią przestrzeń do myślenia o geście, kolorze, skali obrazu oraz jego wpływie na odbiorcę. Pracuje głównie w obszarze abstrakcji geometrycznej, którą łączy z ekspresją ciała. Część druga jej zainteresowań to próba obserwacji i analizy procesu twórczego oraz wszelkich zagadnień mu towarzyszących: wpływu otaczającego świata na jednostkę, potencjalność pogłębiania procesu twórczego oraz możliwości poszerzenia umiejętności manualnych poprzez ćwiczenia fizyczne oraz rozwój samoświadomości. Postępy w tym obszarze publikuje w formie tekstów oraz prac naukowych.
Laureatka oraz finalistka wielu konkursów i przeglądów sztuki, swoje prace pokazywała na wystawach zbiorowych i indywidualnych w Polsce oraz zagranicą, m. in. w: Galerii Bielska BWA, Galerii Sztuki Wozownia w Toruniu, Fundacji im. Stefana Gierowskiego w Warszawie, Galerii BWA Wrocław Główny, Galerii Sztuki im. Jana Tarasina w Kaliszu czy Galerii Labirynt w Lublinie.